Thursday 25 August 2011

Dugaan Daripada Allah : Baik @ Buruk???



Assalamualaikum semua...
apa khabar semua??? sihat2 belaka di bulan Ramadhan yang mulia ni???
harapnye sihat2 la...
jgn jatuh sakit yer....

ok...sebenarnye saya amat malas nk update blog hari ni...
*walopon dalam kepala memang nk update pun kikiki*
tapi setelah mencari inspirasi dengan menjelajah ke beberapa2 blog lain....
saya mengambil keputusan utk tulis entry ni....

Bismillahirrahmanirrahim *dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Pengasihani*

aku dpt idea nk tulis pasal ni sebab status salah seorg dripada kwn aku kt FB...
dia kata.....

' susahnye hidup ni, tuhan bagi macam2 dugaan'

Dugaan, Cabaran, Halangan, Kesusahan, Kesulitan, Kesempitan, Kesukaran...
bagi setiap orang adalah berlainan...
ada org bagi dorang masalah PERGADUHAN ANTARA KAWAN tu dah besar sangat la...
ada orang bila DIA GAGAL EXAM....
ada orang bila RASA TERPINGGIR....

Dugaan ni datang dlm byk bentuk....

Firman Allah S.W.T. dalam Surah Al-Baqarah :

[155] Demi sesungguhnya! Kamu akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan merasai) kelaparan, dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang-orang yang sabar.

*personally aku sangat suka ayat ni...suka sangat2*

Allah akan uji kita dengan perasaan TAKUT, LAPAR (macam sekarang ni..puasa),
HARTA BENDA (samada kaya atau miskin), KEMATIAN ORANG TERSAYANG, dan REZEKI~~

aku ni memang la tak berapa pandai agama tapi aku tahu...
bila ALLAH beri kita dugaan...itu maknanye ALLAH sayang kat kita...
tak nak ke kita Allah sayang kat kita??? nak kan.....

BETUL!!! aku tak cakap...dugaan tu suatu yang mudah....
tapi....
Allah juga berfirman....

'Patutkah manusia menyangka bahawa mereka akan dibiarkan dengan hanya berkata : "Kami beriman", sedang mereka tidak diuji (dengan sesuatu dugaan)? Dan demi sesungguhnya! Kami telah menguji orang-orang yang terdahulu sebelum mereka. maka (dengan ujian yang demikian), nyata apa yang diketahui Allah tentang orang-orang yang benar-benarnya beriman, dan nyata pula apa yang diketahui-Nya akan orang-orang yang berdusta.' [Al-Ankabut:2-3]

dan juga ini :

'Allah tidak memberi kesusahan seseorang hamba melainkan apa yang terdaya olehnya.' [Al-Baqarah:286]


Ketahuilah bahawa...setiap dugaan daripada Allah itu membawa pada kebaikan...
di samping menunjukkan betapa sayangnya Allah kat kita...
ini juga salah satu cara untuk kita mendekatkan diri kepada Allah...
mungkin bila biasa2 pun, kita dah banyak berdoa dan bergantung harap pada Allah...
tapi bila ditimpa bencana...kita akan reflect balik...
apa SALAH yang kita buat, kenapa aku DIDUGA sebegini rupa???

Dugaan ni boleh jadi....untuk MENGUJI KITA...
dan juga untuk kita fikir SALAH KITA SEBELUM NI...

bila kita diduga mula lah kita cari tempat utk mengadu....
nak mengadu kat kawan...boleh!!! tapi dia x mungkin memahaminya sebagaimana Allah memahami kita kan???

Ingat lah ni....

Daripada-Nya kita datang, kepada-Nya kita kembali...

apa2 pun jadi kt diri kita...
turn back to our CREATOR~~
DIA yang jadikan DUGAAN, dia jugak yang jadikan PENYELESAIANNYA...
tanpa DIA tak mungkin kita dapat cari jalan keluar kan???

sebenarnye dugaan setiap orang ni lain2....
mungkin orang miskin akan rasa....'untung nye orang tu kaya semua boleh dapat, kita apa pun x der'
tapi mungkin si kaya akan cakap....'macam mana la aku nak jaga harta aku ni supaya perompak tak masuk rumah'
TENGOK semua tu ade baik buruk nya kan...

Allah itu Maha Adil...semua yang DIA jadikan ada hikmahnya...
cuma terletak pada kita je untuk memikirkannya....

INGAT!!! tak semua benda dalam dunia ni tak elok....
jadi...motivasikan diri kita ok.....
di samping meminta pertolongan daripada Allah....

oh ye, lagi satu....
kita selalu dengar org akan cakap...
'Sabar la menghadapi dugaan ni ye,'

Aku tak nafikan kita mesti bersabar...
tapi jangan lupa...kita juga kena REDHA...
sbb bila kita REDHA baru la kita dpt bersabar....

ok la....
entry ni utk ingatan aku jugak...
sebab kadang2 aku turut rasa susah nye hidup ni...
kenapa hidup aku x mcm ni...x macam tu...
tapi....aku tahu...
Allah akan memberi kepada kita apa yang KITA MAMPU BUAT^^

Selamat Hari Raya Aidilfitri Semua!!!!
Assalamualaikum =)


No comments:

Post a Comment