Friday 17 February 2012

Perlu Ke Kahwin Time Study????



Assalamualaikum semua.....

ohhhhh hari ni terasa nak tulis entry pasal benda ni...
eventho aku tahu perkara ni macam...
well lambat lagi kan.....
melainkan bagi org yang dah sampai seru la kan.....

tapi hari ni nk fokus pasal....
KAHWIN KETIKA STUDY~~~

kenapa tiba-tiba aku rasa nak cerita pasal entry ni....
ermmmmmm....basically nye sebab hari tu aku chat dgn kwn aku...
pasal this thing.....

seriously....tak ada salahnya pun kahwin time study....
well its quite good jugak sebenarnye...
tapi kalau org tanya pasal personal opinion aku...
bagi aku.....BAGI AKU LA KAN....
aku x setuju sangat sebenarnye....

ok maybe lah sbb dah di brain wash dgn mak aku selama ni...
dgn mengatakan selepas dapat IJAZAH baru boleh melangkah ke alam baru...
iaitu perkahwinan.....

sebenarnye rasa pelik pulak cerita pasal benda ni....
actually aku berdebat dgn kawan aku...*debat ke??? hahahaha*
dia macam setuju la pasal ni....
while aku sibuk tegakkan yg aku tak setuju...
kenapa???
well ade byk sbb....kenapa aku tak setuju....
actually kita sendiri boleh fikir.....

ok ni mengikut OPINION AKU OK...
sebab2 aku rasa tak payah la kahwin time study....

#1 STUDY~~~
first reason....reason yang paling kuat untuk aku canggah benda ni....
sebab kita tgh study....
sebelum kita fikir nak kahwin, first sekali kita kena fikir PRIORITY hidup sekarang ni...
STUDY VS CINTA.....STUDY VS KAHWIN
korang rasa yang mana lagi penting???
entah la bagi aku study lagi penting....kenapa nak susahkan diri dgn cari tambah perkara lain...
sedangkan lebih baik kita FOCUS study je....

bak kata org takut.....

'Yang Dikejar Tak Dapat, Yang Dikendong Berciciran'

#2 TANGGUNGJAWAB BERTAMBAH
then, tanggungjawab...apabila berkahwin bertmbah la tanggungjawab kita....
perkara yang perlu kita clearkan di sini adalah....
kita kena INGAT....bagi aku la...
KAHWIN is all about RESPONSIBILITY....
dan responsibility ni....bukan nye kita nk pikul sehari, dua hari atau sebulan, dua bulan...
tapi SEPANJANG HAYAT~~~~

1. tanggungjawab sebagai ISTERI kepada SUAMI
2. kalau pregnant....dapat anak tanggungjawab sebagai ibu pulak
3. tanggungjawab sebagai student

yer....aku tahu list nya nampak sikit jer....
tapi apa yang nk dipikul bukannya sedikit.....

#3 IBU BAPA
nak tahu tak......ibu bapa kita jaga kita lama sangat....
aku tahu even after dah kahwin pon kita still boleh balas jasa ibu bapa kita....
tapi kalau kita ni PEREMPUAN...
lepas kita kahwin, kita kene berbakti utk suami kita right....
soooo selagi ada masa untuk kita belajar BETUL2, then bagi mak ayah kita bangga
dgn apa yang kita buat.....
lebih baik la kita berjasa kepada IBU BAPA kta dulu right.....
lepas dah puaskan hati ibu bapa kita...nak kahwin, kahwin la...but after study la..
sbb mak ayah kita pun x nak kita SINGLE selama nya right....

#4 PENDAPATAN
tahu tak......nak jaga anak dara orang bukan senang????
first sekali like aku ckp tadi TANGGUNGJAWAB....
nafkah untuk anak and isteri....cuba kita fikir, kita nak jaga anak org ni...
mcm mana nak jaga kalau duit pun x de, pendapatan semua.....
kita kena ingat tu...takka dah kahwin nk harap duit parents pulak...
kata kehidupan kita......

1. dah la tu family kita, kita guna duit parent kita pulak untuk sara family
2. kita kahwin happy2, tapi parents yg merana sbb sara kita

maybe la....untuk family yg parents sanggup nak tanggung tak apa la...
tapi untuk yg faham2 sendiri la kan.....takkan nak kahwin jugak right~~~

#5 MUDA SANGAT
tak rasa ke awal sangat kta nak kahwin tu.....
bagi yang belajar lambat tu lain lah.....tu macam dah kira cukup umur nak kahwin...
so pemikiran lebih matured jadi bila tanggungjawab bertambah....
dah pandai nak fikir kan mcm mana nak urus....
tapi bagi yang kahwin aroung 20,21,22....tak rasa awal sangat ke???
mak aku cakap, kahwin muda ni bagi mak aku sbb LUST je....
well bagi aku pulak....takut perkahwinan sbb LUST ni tak berkekalan....
yerrr ramai yang kata bagus kahwin awal ni....tpi ikut keadaan la....
kita kan tgh study..lain la kalau dah kerja.....
pastu mak aku kata...kita tgk Rasulullah kahwin umur berapa....25 right....
tu maksudnya, bila umur lelaki 25, time tu dorang dah bersedia....
mental, fizikal semua untuk pegang tanggungjawab sebagai suami dan bapa~~~

*kalau selalu berkepit je??? daripada semak mata baik kahwin.....*
ini ayat biasa ok.....sangat biasa.....
macam aku cakap tadi PRIORITY....
dah tau kan priority kita STUDY....yang menggatal sangat kenapa....
well, kalau dah jodoh tak kemana.....percaya dgn JANJI ALLAH ok....
kawan tu, kawan jugak....tapi tak payah la berkepit 24 jam mcm suami isteri...
ingat PRIORITY~~~

#6 BILA BERPANTANG
ermmmmm.......kalau kerja, kita dapat cuti bersalin tau...
kalau belajar ada??? tak ada kan....kena tangguh semestar ada la kot.....
oleh itu kita kena la fikir jauh ok....


aku tak nafikan.....ramai orang yang kahwin muda time belajar ni...
dapat RESULT GEMPAK2, still dapat DEKAN semua....
sebab bila kahwin, semua dah halal semua....
tapi....tu orang lain....

pernah tanya hati korang....SANGGUP KE AKU???
MAMPU KE AKU??? BOLEH KE AKU???
entah la mungkin bagi aku, aku tak sanggup....
aku rasa study pun dah susah....buat apa la aku nk peningkan kepala dgn kahwin pulak....

lagi satu...dah tahu masalah HATI tu sukar untuk dibendung...
jangan MAIN API....right???
dun worry...JODOH semua atas ALLAH...
just DOA je ok......

tapi ni pendapat aku jer.....
kita kan pendapat lain2....
hehehe ok CHOW!!!!!


salam ^^



6 comments: