Thursday 19 May 2011

I Not Stupid Too^^



Assalamulaikum kepada sume kawan2 ku~~~
hahaha apa khabar???

huhu lama jugak yeah aku aku x update~~
bukan x der idea, idea aku mencurah2 kot, tpi tu la~~
aku ni kan pemalas nk buat mcm mana~~~ hahaha

ok la sebenarnye nk review pasal satu cerita ni....
filem SINGAPORE~~~~~~
tajuk dia...I NOT STUPID TOO^^

mula2 aku memang tak berminat nk tgk cerita ni...
kenapa??? kenapa??? dan kenapa???
hahah sebab time aku tgk iklan cerita ni...
dia ckp mcm ni..."how we make babies??" huhu lebih kurang macam tu la
aku mana ingat sangat~~~ hahaha~~~
well paham2 jer la aku...aku tak berminat cerita pelik2 ni...
hahaha

tapi sebab hari tu (6 Mei 2011 - Jumaat), tv8 tayang kn kt tv
aku pun tergerak hati la nk tgk~~~
itu pun sebab adik aku PAKSA~~~ hahaha

lepas tu bila aku tgk cerita tu dalam suasana sekolah menengah....ape lagi aku tgk la~~
seronok kan (sebab dah lama tak pergi sekolah...hehehe)
hahaha dpt pulak hero hensem~~ lagi la aku suke...



ini la dia budaknye~~~ SHAWN LEE comel kan~~~ hehehe


huhu time tgk cerita tu...aku berharap sangat TOM tu lagi tua dari aku~~~
hahaha tpi dia teramatla cute...nmpk glerr mcm budak baik~~~

ok la cerita ni kalau baca kt wikipedia..
dia cerita pasal family yg kurang dan poor communication between each other~~
especially between parents and childs...ish3~~

huhu sebab dah lama sgt tgk cerita ni~~~ jadi blurr pulak~~~
hehehe

ohhh perasan tak, selalunye kita sebagai anak selalu ckp
'ibu dgn ayah mana paham aku'
ibu bapa pulak, 'mak pernah muda, mak tahu la'

huhu kadang2 masing2 nk ckp diri sendiri betul~~~
tpi sebenarnye dalm famili kita perlulah banyakkan komunikasi~~
supaya tak terjadi salah faham yg boleh membawa kepada bencana yg maha dahsyat^^ hehehe

ok kite tgk cerita ni....
ade dua aspek...anak ORANG KAYA, dgn anak ORANG MISKIN~~
dua2 pun bermasalah....



utk side ORANG KAYA~~~(dlm movie ni la)


  • firstly, kadang2 ibu bapa ni terlampau busy sampai tak mengambil tahu langsung pasal anak2 dorang~
  • parents dlm tu jugak, tak pernah nk dgr apa yg anak2 dorang ckp, bagi dorang mendidik anak, maksudnye dorang je yg betul~~~
  • then, parents dlm tu jugak tak cuba nk paham ape yg anak dia suka, tak susah pon dorang hanya perlu dtg support jer, apa la salah Jerry tu nak masuk pementasan je pun~~~
  • selain tu parents dlm ni suka sgt marah anak dia, kadang2 mereka juga perlukan kata2 sokongan
  • gayanye macam la dlm dunia ni, anak dia jer yg salah~~~
dalam case ORANG MISKIN pulak~~

  • ayah dia sayang dia, tpi x tahu macam mana nk show kasih sayang tu~~ jadi sebab bengang dia pukul anak dia
  • ayah dia try bagi yang terbaik utk anak dia, tpi dalam cara yg membuatkan anak rasa tak dihargai
huhu itu jer la review aku pasal ibu bapa....

tpi aku nk ckp la kan~~~
kita semua tahu, mana ade PARENTS yg x sayang anak...
semua org nk anak dia berjaya, nak anak dia jadi anak yg berguna....
tpi kadang2 sorang tak tahu mcm mana nk zahirkan hasrat dorang tu kat kite~~~

ade parents, sbb time dorang kecik2 dorang tak dididik dgn kasih syg tpi dgn tali pinggang dan rotan,
that's why they tend to teach their childs with the same ways~~~
tpi perkara tu pun akan effect anak dia, 
jadi ibu bapa patut fikir tu~~

ade certain parents, rasa utk disiplinkan anak,
kite kene marah dorang supaya dorang sedar~~ 
betul cara tu, tak kata salah....
but when they did something good, they need to compliment them too^^
baru fair n square kan??? hehehe

kite pulak sebagai anak??? ape tanggungjawab kite???
kite sendiri tau, DOSA BESAR lawan ckp mak bapak hehehe

try to understand their situation....
dorang marah kita ada sebab...kalau kita rasa dorang marah kita pada hal yg tak betul
senyap je time dorang bebel tu...bila kadaan dh reda~~~
bagitahu dorang perlahan2, dgn harapan dorang faham pulak situasi kita^^
tpi parents mana x ego kan, eventho dorang ckp kite tetap salah...
tpi tarik je nafas lega, at least they know the truth kan???^^

siapa kata jadi PARENTS senang??? susah tahu~~~
kalau dalam cerita ni aku paham perasaan menjadi AYAH TUNGGAL~~
selalu kita dgr jadi IBU TUNGGAL susah kan..tpi sebenarnye jadi ayah tunggal pun susah tau~~

sebab dia seorang lelaki, ego dorang lagi tinggi,
jadi dorang mesti la x nak pride dorang tercabar bila org sana sini mengata
dia tak reti ajar anak ke, anak dia tu tak berguna ke~~~ 
beban tu tinggi...sbb dia AYAH, kuasa dia lagi kuat~~~
so, try to make them live in ease ok^^

kita sebagai anak kene la paham pengorbanan mak ayah kita~~~
kalau dorang x de, kite x der dlm dunia ni~~~
belajar betul2, balas jasa dorang~~~ 
walau apa dorang buat, dorang tetap mak bapak kita^^

teringat kata2 pensyarah aku....

nak jaga orang utk bagi dia HIDUP,
tak sama dgn nk jaga org yg dah nak MATI....

faham tak??? 
lain sangat pengorbanan mak bapak jaga kita, dgn pengorbanan kita jaga dorang
bila dorang dh tua nanti~~~
huhu cuba2 la paham ye~~~

huhu aku bebel panjang sgt ke???
kesimpulannye try ar tgk cerita tu, sumpah aku ckp...
cerita tu akan membuatkan korang byk berfikir
dan fikir apa yg patu dan tak patut kita x buat~~~
tiba2 rasa nk tgk cerita ni balik~~~ 

tpi memang TOM HENSEM!!!! hahaha

aku bagi 100000 BINTANG!!!!! hehehe

ok la chow, salam^^
(tgk tau cerita ni....^^ )

antara gambar2 lain ^^

ChengCai & Tom




Jerry (budak laki yg bawah)


7 comments:

  1. aku sblum keje,petang2 tengok cter cina singapore kat tv8,.mmg best,.tp bile dh kije byk tinggal tv,,even showdown pon x tgok,.so lil bit lost about tv,..btw,ak try la tgok,..mcm best,suke tgok cter psl true life ,..=))

    ReplyDelete
  2. hahaha kakak aku pon x suke keje, dia kata dh x boleh tgk tv, dah la dia layan cerita indon hahaha~~~ x tgk showdown ke?? rugi la cdiq~~

    ReplyDelete
  3. haha best gila kot cite ni kaan. tak silap aku tahun 2004 kot dia buat.

    tapi bila tgok smpai hari ni pon macam evergreen je.


    baru 2 kali kot aku tgok and both time jugak aku menangis =D



    bila lah malaysia nak buat ceciter camni ekk. balek2 bende sama gaks. huhu

    ReplyDelete
  4. huhuhu kenapa pemikiran ko sama dgn aku???
    cerita ni simple jer, tpi makna dia mendalam glerrr, aku tgk cerita ni 2 kali gak~~~ aku nangis kot~~~
    huhuhu

    BEST2~~~ I LIKE YOUR COMMENT BUN BUN~~

    ReplyDelete
  5. haha..xley blah..asal hero hensem je..layan ye..

    ermm, cne nk jd cm ko ek...pemalas..tp pndai..ermm

    ReplyDelete
  6. hahaha mana lah aku tau dh tibe2 hero nye hensem~~ best la tgk *wink wink* hahaha

    apa kaitan nye cerita ni dgn pemalas??? adeyhh lawak la ko ni arep~~~ hahaha

    ReplyDelete
  7. i really love
    the movie
    "IM NOT STUPID!"

    ReplyDelete